Alnus viridis

Lav risiko   LO:2a,1

b2/b3  Økning i forekomstareal/økning av enkeltforekomster
Delkategori 1   Ingen/negativ fortetningsrate (μ <= 0; prosentvis økning <= 0; anslag)

Én enkelt forekomst, under etablering. Individtall ikke oppgitt, men neppe mer enn noen få i reproduktivt stadium.

Forventet levetid konklusjon 30 år

b2 Økning i forekomstareal / b3 Økning av enkeltforekomster

• Fortetningsrate, konklusjon: Ingen

Orearten Alnus viridis er rapportert fra én lokalitet i Ro Strand: Bortnebakkan, "plantet og forvillet i gammelt grustak" 2009. Arten formerer seg bare seksuelt, slik at "forvillet" må bety formering og spredning med frø. Arten er hardfør og kan utmerket vel danne populasjon i Norge, og være konkurransesterk. Den har en økologi og et habitatvalg som er ulik alle andre norske treslag, en spesialist på bratte, ustabile åssider, snøras-renner og skredmark. Alnus viridis i vid betydning er nesten sirkumpolar, og den eneste arten av slekta som går nord i Arktis, på Grønland, i Canada, Alaska, Chukotka, Sibir, og Nordøst-Russland. Den er mer hardfør enn våre hjemlige orearter og også mer hardfør enn våre hjemlige treformende arter av bjørk. I streng betydning er A. viridis knyttet til fjell i Mellom- og Sør-Europa, men fortsatt hardfør og det treslaget som går høyest i Alpene. Det er ikke undersøkt om planten som er funnet i Rogaland hører til A. viridis s. str. eller en av de tre med nordlige rasene (subsp. fruticosa i Russland, nordre Asia og nordvestre Nord-Amerika, subsp. sinuata rundt nordre Stillehavet, subsp. crispa i nordøstre Canada og Grønland). Vi fører den opp som en potensiell risikoart; det eneste som hindrer spredning i Norge er at den (foreløpig) nesten ikke plantes.

Arten er et lite tre med frøformering. Den sette meget store mengder frø som kan spres med vind over lange distanser (km). Frøene kan også spres over snø om vinteren. Den eneste kjente forvillete forekomsten i Norge skyldes restaureringstiltak i et grustak, men arten dyrkes en sjelden gang i hager (attraktivt bladverk bl.a.). Arten kan - dersom den etableres i norsk natur - ha meget store effekter fordi den kan fylle en nisje som ingen andre nordiske arter kan innta (se over). Den utgjør trolig ingen stor trussel i et 50-års perspektiv - på grunn av generasjonslengden - men i et lengre perspektiv er den risikabel.

Ro Strand: Bortnebakkan - 2009
Ro Strand: Bortnebakkan - 2009
  • Europa Sør

Fjellstrøk i sørlige Sentral-Europa og nordlige Sør-Europa.

• (b) Rømt eller forvillet

2009 - 2011
    • Rogaland
    1 - Mørketall: 2

Orearten Alnus viridis er rapportert fra én lokalitet i Ro Strand: Bortnebakkan, "plantet og forvillet i gammelt grustak" 2009. Arten formerer seg bare seksuelt, slik at "forvillet" må bety formering og spredning med frø. Arten er hardfør og kan utmerket vel danne populasjon i Norge, og være konkurransesterk. Den har en økologi og et habitatvalg som er ulik alle andre norske treslag, en spesialist på bratte, ustabile åssider, snøras-renner og skredmark. Alnus viridis i vid betydning er nesten sirkumpolar og den eneste arten av slekta som går nord i Arktis, på Grønland, i Canada, Alaska, Chukotka, Sibir, og Nordøst-Russland. Den er mer hardfør enn våre hjemlige orearter og også mer hardfør enn våre hjemlige treformende arter av bjørk. I streng betydning er A. viridis knyttet til fjell i Mellom- og Sør-Europa, men fortsatt hardfør og det treslaget som går høyest i Alpene. Det er ikke undersøkt om planten som er funnet i Rogaland hører til A. viridis s. str. eller en av de tre mer nordlige rasene (subsp. fruticosa i Russland, nordre Asia og nordvestre Nord-Amerika, subsp. sinuata rundt nordre Stillehavet, subsp. crispa i nordøstre Canada og Grønland). Vi fører den opp som en potensiell risikoart; det eneste som hindrer spredning i Norge er at den (foreløpig) nesten ikke plantes.

• grustak